Texty

Napsal jsem více než dvě stě písňových textů, píšu ale příležitostně a jen když mě to baví. V případě, že máte pro mne zajímavou nabídku, rád si o ní s vámi popovídám. Některé moje písně jsou zařazeny na DISCOGS.

Argema

Se skupinou Argema spolupracuji už od roku 1999, kdy jsem na CD Milión snů otextoval tři písně: jednak tu, po které se celé CD jmenuje a pak ještě dva covery: Účet a cink (Needles and Pins) a Včerejší kámo (Yesterday Hero). O rok později na Pomáláčích se objevuje píseň Společná, která byla napsána pro všechny dosavadní zpěváky Argemy. Milión snů se objevuje na kompilaci 20, kterou Argema vydává v roce 2001. Pak jsem měl pár let pauzu a na CD Čas se zbláznil (2007) jsou uvedeny dvě moje písničky a sice Už mě nehledej a Kdo spoutá stín. Ta poslední spolu s písní Milión snů a písní Společná se objevuje i na platinovém trojcédéčku Platinum colection (odkaz na DISCOGS). Obě písně se pak v následujícím roce objevují na kompilaci jako videoklipy.

O Argemě se více dočtete na stránkách skupiny a sice www.argema.cz .

Na tomto CD vyšly dvě moje písně: Společná a Milión snů. Viz také DISCOGS.

Beatings (Fontána)

Tady je seznam všech písní, které jsem napsal pro Beatings. Během té čtyřleté spolupráce jsem se nejvíc sblížil s Jardou Pospíšilem, se kterým jsem napsal deset textů, vlastně jedenáct (ten poslední vznikl pro Boženu Medkovou a byl účelově určen do jedné soutěže písniček o Praze, ale písnička nijak nezaujala a je to možná dobře). O skupině si můžete něco přečíst i na wikipedii. Mimochodem Jarda Pospíšil byl velmi dobrý skladatel a jeho definitivního odchodu do muzikantského nebe 19. 7. 2007 jsem velmi želel.

Více »

Damiens

 

Láďu Křížka znám jako rockera, ale tahle deska je popová. Nicméně spolupráce s Láďou byla příjemná, i když se omezila jen na jedinou píseň.

Hana Pazeltová

Zpívala moje první písničky. Koupím veselý den, Černá růže, Vstávej už musím domů a díky ní jsem se vlastně stal textařem. Dnes žije poblíž Ženevy a věnuje se architektuře.

Hana Talpová

Vynikající šansoniérka. Absolutní sluchař. Snad jediná zpěvačka s vysokoškolským hudebním vzděláním. Dnes učí mladší kolegyně. Napsal jsem jí s Milanem Dvořákem šanson Závist, která se dostala na LP Český šanson 1970. Pak jsem jí napsal ještě několik dalších písní. Jedna deska vyšla ještě na Pantonu. Otextoval jsem na ní milostné téma z filmu Romeo a Julie A Time For Us skladatele Nino Rota.

Hana Zagorová

Hance jsem napsal jen jednu písničku - jmenovala se Tvá žena Růžena. Bylo to do soutěže Písničky pro Hvězdu a téma bylo povolání. Hudbu napsal Vladimír Rukavička a bylo vlastně vzhledem k oné soutěži poměrně účelová záležitost. Hanka písničku nazpívala natolik skvěle, že to byl ve své době hit. Dokonce se na to objevila v jednom televizním Silvestru jako parodie. Zpívalo se tam: Můj manžel Teodor…

Mnohem zajímavější spolupráce nastala až v době Novy, kdy jsme společně s Hankou a Štefanem Margitou dělalli pořad Hogo Fogo.

Helena Vondráčková

Písnička (jediná), kterou jsem pro Helenu napsal, mi přistála na stole od Jiřího Maláska, který v té době vydával desky v Pantonu a pracoval jako dramaturg České televize. Zavolal mi krátce po svém návratu z festivalu v San Remo a řekl, že potřebuje rychle otextovat jednu píseň. Měl jsem na to asi dva dny, pak se písnička natáčela a za pár dní se hrála v rádiu a vyšla na deskách. Maláskovo tempo bylo na tu dobu nevídané. Josef Vobruba při natáčení text vylepšil, když slovo utíkej opatřil na začátku rozpustilým “j”, takže Helena zpívala “jutíkej”. Vobruba měl cit pro ozvláštění písně a jeho vylepšení bezpochyby přispělo i k úspěchu písničky.

Holki a ex-Holki

Spolupráce se skupinou Holki začala kuriozním způsobem. Dostal jsem od Petera Fidera jednu melodii na otextování. Něco jsem napsal a Peter mne pozval do Průhonic do studia, kde se deska natáčela. Tam mi začal říkat, co se mu na textu nelíbí. Řekl jsem mu, že se někdy stává, že se text nepovede a že ho klidně zahodím, že písu texty více méně pro radost a že nijak netrvám na tom, že se každý může natočit. Ať to klidně otextuje někdo jiný. Peter ale řekl, že jsou tam místa, která jsou docela dobrá. Během té debaty jsem začal text různě upravovat až do chvíle, kdy Peter řekl: Tohle je ono. Během natáčení písničky jsem ještě pár slov měnil po telefonu a nakonec se písnička natočila a byla - jako celá deska - velice, úspěšná. S Peterem jsem potom dál spolupracoval a to i po rozpadu skupiny, kdy jsem napsal dva texty pro Radanu a na výzvu Michala Davida i pro Kláru. Ten si na můj text s Klárou dokonce zazpíval duet.

Iveta Bartošová

Pro Ivetu jsem nejprve napsal dva duety na její vánoční desku. Jeden nazpívala s Tomášem Savkou a druhý (a ten se mi líbí víc) s Arturem. Myslím, že jsem se tím stal Arturovým prvním textařem (doufám, že si na mne vzpomene, až bude dělat svou první sólovou desku). Na další desku, která byla kompilací dřívějších písní, zařadil Monitor dva bonusy. Na melodii Ormů jsem otextoval jeden z nich. Musím se přiznat, že první verze textu se mi moc nepovedla. I tu druhou jsme pak Ormů ještě předělávali. U písni to tak bývá, Některou napíšete na jeden zátah, s jinou se moříte týdny a ještě máte ne příliš dobrý pocit. O výsledku ale rozhoduje posluchač svou přízní či nepřízní.


Jarek


Jitka Zelenková

Mám s ní jen jednu písničku. Natočil ji rozhlas, kdysi se hrála poměrně hodně, ale pak zapadla. Na desky se nikdy nedostala. Napsal jsem ji za jednoho deštivého odpoledne v bratislavském hotelu.

Kamila Olšaníková

 

Pro Kamilu jsem napsal několik písní s jejím manželem Otakarem Olšaníkem a také o Olinem Veselým. Hlavní slovo - pokud jde o texty - měla Kamila, která přemýšlela nad každým slovem. Vystudovaná herečka si hodně potrpěla na obsah písní, ale to bylo jen dobře. S Otou se později rozvedla a v současné době učí herectví a režíruje. Obojí dělá dobře. Zpěv pověsila na hřebík, což je škoda, ale není lehké prosadit se v showbizu. Ani teď, ani tenkrát. Rád ale na tuto spolupráci vzpomínám.

Karel Gott

Vánoční písnička pro Karla Gotta vznikla v parném létě. A bylo to tak. Jednou jsem navštívil Karla Gotta na Bertramce (točili jsme něco pro Mikrofórum) a já v té době měl asi čtyřletého Kryštofa. Pozorovali jsme, co poslouchá. A vybral si dobře:Beatles a Gotta. Tak jsem Karla nabádal, že by měl udělat nějakou píseň pro děti, že jeho čitelný hlas dobře rozeznávají a tudíž si ho snadno oblíbí. Tak mi napiš nějaký text, vyzval mně Karel. Tak jsem poslechl a v parném létě jsem doslova vypotil dva texty. Ten jeden se Karlovi docela líbil, ale řekl mi, že s vánoční deskou jsou už hodně daleko a tak mi nic neslibuje. Hodil jsem to tedy celé za hlavu a někdy koncem října mi volal redaktor Supraphonu a dobrý skladatel Zdeněk Němeček, že mi gratuluje k hezké písničce. Od té doby vyšla mnohokrát a vydává se dodnes. A dodnes se hraje vždy 23. prosince, protože má nabádavý název Zítra stromek zazáří. Inu, název je dobré vodítko pro redaktory!

Kečup


Matěj Brouček na výstavě


Miluška Voborníková

 

Milušku mám rád. Napsal jsem pro ni jen dvě písničky. Ta první vznikla na melodii Zdeňka Marata, kdysi velice úspěšného hudebního skladatele. Ta druhá vznikla zajímavým způsobem. Na sklonku šedesátých let jsem poměrně dost intenzivně spolupracoval s divadlem Semafor. Byl jsem na jedné zkoušce dvojice Š + G, když ke mně přišel G (Jiří Grossmann) a pravil: neotextoval bys nám jednu písničku? Samozřejmě, že jsem okamžitě odpověděl kladně a dostal jsem od Jiřího jednu zahraniční melodii. Otextoval jsem ji, odevzdal a byl pak svědkem možná prvního duetu Milušky s Naďou Urbánkovou. Tleskám vaší písni, pravil blahoskloně Š (Slávek Šimek). S Jiřím jsem se měl rád a tykali jsme si, Slávka - choval se v té době trochu odtažitě - jsem si moc neoblíbil. Sblížili jsme se až po letech, kdy jsem s ním jednal už jako šéf novácké zábavy.

Míša Kuklová


MODI

Tuto skupinu měl v letech 1976 - 1980 Jan Farmer Obermayer. Vystupovali s ním tehdy například M. Dudáček, A. Pátek,  Z. Juračka, P. Černocký. Na začátku jejich kariéry mi dal Jan otextovat jednu svou píseň. Jmenuje se Já v  duchu už prošel cest. Ostatně byl to tehdy jediný způsob, jak cestovat. Dnes žije Honza v Německu, občas si telefonujeme a při jeho krátkých návštěvách i setkáváme. Honza napsal zajímavou knížku Zlatý důl vzpomínek.

Muži v ofsajdu

Muži v ofsajdu mají zajímavý příběh. Byl jsem před lety v Moskvě, kde mne moje kolegyně z československé redakce Radio Moskva seznámila s ruským dramatikem Jurijem Sidorovem. Ten se mi pochlubil, že zdramatizoval Poláčkovy Muže v ofsajdu a že má představu, že by toi mělo být hudební divadlo. Dak mi do ruky libreto a já se s ním vrátil do Prahy. Pár týdnů leželo nepovšimnuto na mém stole, ale pak mi to nedalo a začetl jsem se. Zdálo se mi, že je to napsané docela svižně a dobře.

Více »

Pavel Sedláček

Pavla Sedláčka jsem poznal v šedesátých letech a vyprodukoval jsem mu dvě desky.  Bylo to EP pro Panton. Vzniklo v roce 1971 a podklady nahrál Ruda Rokl. Ze čtyř písniček jsem tři otextoval. Dvě dokonce napsal Petr Ulrych, což je unikát! Jednu si napsal Pavel sám. Pak to byl ještě singl. Tam byly dva covery: Calow La Vita Raymonda Froggatta a Swieczie nasz z repertoáru Marka Grechuty a skupiny Anawa. To byl můj tehdejší oblíbenec a tak jsem Pavla ukecel na polskou písničku. Marek Grechuta byl veliký talent. Krátce po své šedesátce (2006).

Písek do očí

Písek do očí je muzikál, ale spíše hra se zpěvy (singspiel), kdy jsme do Labichova libreta dodělali s Leošem Koskem písničky. Hru chvíli hrálo kolínské divadlo, ale pak zapadla. Třeba se ještě najde nějaké divadlo, které o ni projeví zájem. Zde je aspoň program.

Sbor Lubomíra Pánka

Sbor Lubomíra Pánka jako doprovodný sbor nazpíval neuvěřitelné množství písní. Ale vždycky to bylo “křoví” za nějakým zpěvákem. Lubomír Pánek měl ambici prosadit se i jako sólový sbor a tak vznikla v roce 1972 deska, kterou vydal Panton a na které jsem otextoval jednu píseň.

Věra Špinarová

S Věrou Špinarovou mám dvě písničky. Ta známější se jmenuje Máme máj a přivezl ji Jiří Malásek z nějakého festivalu. V té době jsem začínal psát texty a Malásek rád dával šanci mladým lidem. Zavolal mi a dal mi dva dny na otextování. Za pár dní se písnička hrála v rádiu a krátce na to vyšla na deskách.  Nejprve jako singl, pak na kompilaci Druhá Pantoniáda. Tu druhou jsem napsal s Drahoslavem Volejníčkem a jmenovala se Máma by tě chtěla znát.

MÁME MÁJ NA YOUTUBE

Podvodníček

φ